preloader
<

Nyírmeggyesi Arany János Általános Iskola

ISKOLATÖRTÉNET

 

 

Nyírmeggyes község

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében

Nyíregyházától 50, Mátészalkától

3 km-re, a 471-es számú főút mentén fekszik

Területe: 2879 hektár

A lakások száma: 941

Népesség2 712 (2017.)

 

 

A községben az elemi oktatásról szóló legrégebbi dokumentum egy 1826-ból származó jegyzőkönyv, mely a Nyírmeggyesi Református Egyház irattárában található. A jegyzőkönyv szerint Szügyi Ferenc tanító 44 tanuló 3 rendben történő, a református gyülekezet előtti templomi vizsgáztatását kéri.

1847-ből származó adatok szerint is a templomban vizsgáztak a tanulók, vizsgáztatójuk Tukacs Lajos evangéliumi református lelkész, aki egyben az iskola igazgatója is volt.

A nevelés-oktatás a református lelkész és a földesurak felügyelete alá tartozott.

Az egyház 1890-ben egy új kéttantermes iskolát építtetett, mert sok volt a diák, és nem fértek már egy teremben.

A hatosztályos elemi iskola mellett, működött egy kétosztályos ismétlő iskola is.

A gyerekek délelőtt és délután egyaránt jártak a szegényes felszerelésű, szülők által összetákolt padokkal, asztalokkal, székekkel, táblával rendelkező iskolába. Az egyetlen szemléltető eszköz mindössze Magyarország térképe volt. Működött az iskolaszék, melynek elnöke a lelkész volt, tagjai a faluban élő földesurak, a jegyző, a bíró és néhány „esküdt”, akik a szülőket képviselték.

Az 1920-as években a tanulók mindössze 2%-a ment továbbtanulni, többnyire polgári iskolába.

1933-ban az állam építtetett egy kéttantermes iskolát.

1948-ban megtörtént az iskola államosítása, s megindult a bővítés, fejlesztés. Egy volt földesúri kastélyból alakítottak ki két újabb tantermet és két nevelői lakást.

1958-ban már 23 tanuló jelentkezett középfokú oktatásra, s ezután a továbbtanulási arány folyamatosan nő.

A tanulói létszámadatok:

 

1950-1959 között:                  300-330 fő

1960-1969 között:                  360-410 fő

1970-1979 között:                  360-390 fő

1980-1999 között:                  330-360 fő

2000-2007 között:                  270-310 fő

2008-2017 között:                  315-330 fő

2017-2021 között:                  266-306 fő

 

 

 

Az általános iskolai tanulólétszám alakulása Nyírmeggyesen 1970-ig növekvő, azután csökkenő tendenciát mutat. 2008-tól újra mérsékelt növekedés figyelhető meg, mely a szomszédos településekről bejáró tanulók létszámának növekedéséből ered.

 

Az iskola igazgatói:

 

1950-1963 között:                  Varga Károly

1963-1983 között:                  Papp József

1983-1993 között:                  Heizerné Doka Jolán

1993-2007 között:                  Varga István

2007-2021 között:                  Nagy Gusztáv

 

 

HELYZETKÉP AZ ISKOLÁNKRÓL

 

Mivel az intézmény Nyírmeggyes község egyetlen általános és művészeti iskolája, ezért az alapfokú oktatást minden gyermek számára biztosítanunk kell.

Igyekszünk ezt úgy tenni, hogy szolgáltatásainkkal a változatos igényeket jó színvonalon elégítsük ki. Az iskola jelentős szerepet vállal a település közművelődésében, aktívan vesz részt a közélet eseményeiben, kulturális, szabadidős és sportprogramokat kínál a minden korosztály számára.

Az oktató-nevelő munkát szakképzett pedagógusok látják el, közülük többen is két-három diplomával, illetve szakvizsgával rendelkeznek. A sajátos nevelési igényű tanulók habilitációs, rehabilitációs foglalkozásait az iskola szakképzett gyógypedagógusa végzi.

Alapfeladatunk a beiskolázási körzetünkbe tartozó tanköteles korú gyerekek alapfokú nevelése és oktatása.

 

Az intézménybe járó tanulók családjainak életmódja, anyagi viszonyai nagyon változatosak.

Tanulóink 35%-a él hátrányos helyzetben, ebből kétharmaduk halmozottan hátrányos helyzetű.

Az iskola tanulóinak összetétele lakóhelyük alapján:

            Nyírmeggyes:             128 fő

            Hodász:                      69 fő

            Nyírkáta:                     54 fő

Mátészalka:                    8 fő

Nyírcsászári:                  2 fő

Nyírbátor:                      1 fő

Nyírderzs:                      1 fő

Kántorjánosi:                 1 fő

Terem:                            1 fő

 

A beiskolázási körzetünkben élő családok szociális, anyagi és kulturális helyzete nagymértékben eltér egymástól, ezért a nevelő és oktató munkánk igazodik ehhez a helyzethez. Tanórán és tanórán kívül is megpróbáljuk segíteni a nehéz körülmények között élő, hátránnyal induló tanulók felzárkóztatását, lemorzsolódásuk megakadályozását. Ugyanakkor kiemelt fontosságú feladatnak tekintjük a széleskörű képesség-kibontakoztatást és a tehetséges, jó képességű tanulók fejlesztését is.

 

Az intézmény dologi feltételrendszere, infrastruktúra

 

Az iskola két épületrészből áll. Egy 1976-ban átadott régi szárnyból és egy 1996-ban használatba vett, háromszintes, tágas aulával rendelkező épületből.

A régi szárnyban 2 osztályterem, 1 ének-zene szaktanterem, 1 informatika szaktanterem, 1 színjáték szakterem és két vizesblokk található.

Az új szárnyban kapott helyet 14 osztályterem, 1 szükségtanterem (eredetileg nyelvi labor kialakítására tervezett), 1 számítástechnika szaktanterem, 1 rajz szaktanterem, 1 táncterem, 3 vizesblokk, irodahelyiségek (nevelői, igazgatói, igazgatóhelyettesi, titkárság, teakonyha), ebédlő + 2 kiszolgáló helyiség (tálaló, mosogató), 4 szertár (rajz, alsós, fizika-kémia, biológia-földrajz-történelem), oktatástechnikai helyiség (fénymásoló és audiovizuális eszközök) és a ruhatár.

Az iskola aulája tágas, esztétikus, kedvelt közösségi színtér, melyet az iskolásokon kívül szívesen használnak egyesületek, civil szervezetek, magánszemélyek egyaránt rendezvényeik helyszínéül.

Az osztálytermek szabvány szerintiek, kivéve az egy szükségtanteremként használt (eredetileg nyelvi labornak tervezett) helyiséget, melynek mérete nem megfelelő.

Épületünk alapvetően nagy közösségi terekkel rendelkezik. A folyosók tágasak, az aula lehetőséget biztosít közösségi rendezvények lebonyolítására. A bejáratnál faliújsággá alakított környezetbarát fafelületek színes tartalma, az évszakoknak megfelelő dekoráció és az aulában, folyosókon elhelyezett sok virág meleggé, barátságossá teszi iskolánkat.

Az iskola fűtése saját gázkazánnal történik, melyhez a tantermekben radiátorok, az aulában padlófűtés kapcsolódik.

A tantermek mérete a jelenlegi átlaglétszámnak megfelelő. Megvilágításuk jó, mind a természetes, mind a mesterséges megvilágítás esetén. Tanulópadok, székek a korcsoportoknak megfelelő méretekben, a kellő számban rendelkezésre állnak.

Hosszú évek nélkülözése után 2021-ben birtokba vehettük az új „A” típusú tornatermünket. Szabadtéri sportpályáink az iskola udvarán szép környezetben találhatóak, de elavultak, felújításra szorulnak.

A mosdók mennyisége megfelelő, azonban az épülettel egyidős technológiájúak, felújításra szorulnak. Hasonlóan időszerűvé vált a vízvezetékrendszer korszerűsítése is.

Étkező: intézményünk melegítő konyhával és ebédlővel rendelkezik. Tanulóink önkiszolgáló rendszerben étkeznek. Az étkeztetést az önkormányzat konyhája biztosítja, betartva a közétkeztetés számára előírt egészségügyi feltételeket. Az ebédlőként használt helyiség eredetileg természettudományi előadó volt, így ezt és a hozzá tartozó kiszolgálóhelyiségeket most nélkülözni vagyunk kénytelenek az iskolai oktatás során.

Megoldásra váró gondot jelent az is, hogy kevés a szertár az oktatást segítő eszközök tárolására.

 

Személyi feltételek

 

A humánerőforrás-gazdálkodás egyik sarokpontja, hogy a vezető legyen tisztában a nevelőtestület korfájával, elemezze a tényeket, a várható hatásokat. Az intézmény statisztikai pedagógus létszáma 36 fő, akik közül 31 nő és 5 férfi. Ha megrajzoljuk a testület korfáját, azt látjuk, hogy az ún. középkorosztályban mutat kiugrást, a nagyobb tapasztalattal rendelkező és a pályakezdő kollégák számaránya a nagyobb gyakorlattal rendelkezők irányába tolódik.

 

A hatékony szakmai együttműködés érdekében a kollégák négy munkaközösséget működtetnek. Ezek a csoportok a feladataikat jól és hatékonyan látják el, a munkaközösség-vezetők pedig eredményesen vezetik saját testületeiket. Véleményem szerint a munkaközösség-vezetők személye és munkája nélkülözhetetlen a hatékony intézményi kommunikáció folyamatában, hiszen nagyon fontos az információk gyors elemzése, továbbítása és a pontos visszacsatolás.

Korszerű közoktatási intézmény nem működhet kidolgozott minőségfejlesztési rendszer nélkül. Az utóbbi esztendőkben felértékelődött a minőségfejlesztés szerepe. Intézményünkben is megalakult a belső ellenőrzési csoport, amely programjában meghatározta a pedagógus önértékelések végrehajtását és ütemezését, valamint az intézményi önértékelést. Az intézmény összes pedagógusa átesett az önértékelési eljáráson, az eredmények 91-99% közöttiek.

A tantestület tagjaira jellemző a folyamatos önképzés. A pedagógusok évente többezer órányi továbbképzésen vesznek (vettek) részt.

A 326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendeletnek megfelelően a pedagóguspályán lehetőség van a minősítési eljárásban való részvételre. Az intézményben minden olyan pedagógus, aki a jogi szabályozásoknak megfelelt, élt ezzel a lehetőséggel. A pedagógusok fokozat szerinti összesítését, a minősítések arányát az alábbi diagrammok szemléltetik:

 

 

 

 

A nevelőtestületben kicsi a fluktuáció.

A nevelő-oktató munkát segítő munkatársakk nélkül nem lenne működőképes a szervezet. Az iskolatitkár, a pedagógiai asszisztens, az oktatás-technikus és a technikai személyzet tagjai rendkívül fontos háttérmunkával járulnak hozzá közös feladatainkhoz. Munkájukkal hozzájárulnak a nevelőtestület és a gyerekközösségek jó munkakörülményeinek és közérzetének biztosításáért, az iskola kedvező külső megítéléséhez.

 

 

A pedagógiai munka értékelése

 

A legfontosabb pedagógiai alapvetéseket az iskola pedagógiai programja tartalmazza. Ebben fogalmazódnak meg azok a nevelési és oktatási célok, melyek meghatározzák, hogy az elballagó diákok milyen személyiségjegyek birtokában és milyen tudással felvértezve vágnak neki a középiskolai tanulmányaiknak. Az eltelt évek során iskolánk jellemzőjévé, erősségévé vált a személyiség sokoldalú fejlesztése, és az ehhez nélkülözhetetlen toleráns, empatikus nevelői attitűd, a családias légkör. Az iskola pedagógiai programjának, ezzel egyenértékű alapvetése a magas színvonalú oktató munka megőrzése, a képességek minél teljesebb kibontakoztatása, a praktikus ismeretek általi felkészítés a középiskolai tanulmányokra, a tehetséggondozás és a felzárkóztatás, a lemorzsolódás megelőzése. Segíteni kell tanulóinkat abban, hogy megfelelő önismerettel rendelkezzenek, hiszen így alakulhat ki bennük az önfegyelem, a helyes énkép, mely alkalmassá teszi őket az esetleges kudarcok elviselésére, a problémák megoldására. Képessé kell tenni tanulóinkat a társadalmi munkamegosztásra, a mindennapi életben való eligazodásra, az információs társadalom kihívásainak kezelésére. Tehetséggondozással és felzárkóztatással biztosítanunk kell az esélyegyenlőséget, a szociokulturális hátrányok leküzdését.

Sajnos nem hagyható szó nélkül az a tény, hogy a korábbi eredmények megtartása egyre nagyobb erőfeszítéseket követel a pedagógusoktól. A kedvezőtlen társadalmi változások, a csonka családban élő gyerekek növekvő száma, a szülőkkel töltött idő csökkenése, valamint az egyre alacsonyabb színvonalú tömegkultúra káros hatásai együttesen rombolják a gyerekek neveltségi szintjét és rontják a tanuláshoz való viszonyukat. Ezeket a negatív hatásokat a személyes törődéssel, a családias tanár-diák viszonnyal, az elfogadó légkörrel, a művészeti neveléssel és a korszerű, tanulói aktivitásra épülő módszerekkel igyekszünk ellensúlyozni. Az oktatásszervezés terén a leghatékonyabbnak az egyéni fejlesztés, felzárkóztatás és a csoportbontás alkalmazása bizonyult. Az iskolánkban folyó tehetségfejlesztő munka elismeréseként először Tehetségpont, majd Akkreditált Tehetségpont és 2019-2020-as tanévtől Akkreditált Kiváló Tehetségpont kitüntető címmel jutalmazta intézményünket a Tehetséggondozó Tanács Bizottsága.

Hatalmas büszkeséggel tölti el intézményünk diákjait és pedagógusait, hogy 2010 májusában, Európában először iskolánk (majd a Mátészalkai Kálvin János Református Általános Iskola) csatlakozott a Rotary EarlyAct Clubjához. Tanulóinknak ezáltal lehetőségük nyílik megismerni a Rotary lényegét, betekintést kapnak a Rotary által kínált lehetőségekbe, programokon, rendezvényeken vehetnek részt. Magukénak vallják a szervezet alapelvét, és arra törekednek, hogy a világban terjedjen a megértés és a jószándék.

Intézményünkben az Etika/Hit- és erkölcstan tantárgy oktatása szoros együttműködésben és kölcsönös megelégedettségben történik a történelmi egyházakkal. A diákok és szüleik választhatnak az évfolyamszinten szervezett, és szakképzett pedagógus, illetve egyházi hitoktatók által vezetett Etika/Hit- és erkölcstan foglalkozások közül.