Barangolás a mesés Erdélyországban
Pályázati azonosító: HAT-KP-1-2024/1-001205
2025. május 11-től május 14-ig iskolánk 7. osztályos diákjai és pedagógusai a Határtalanul pályázat segítségével (Pályázati azonosító: HAT-KP-1-2024/1-001205) erdélyi kiránduláson vehettek részt.
A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által meghirdetett Határtalanul! Program keretében a számunkra megítélt támogatás összege: 4 143 260 Ft. A kiránduláson 29 diák és 4 kísérő pedagógus vett részt.
Kirándulásunk célja az volt, hogy diákjaink ismerjék meg a határon túli magyarság életét, mélyüljön a magyarságtudatuk. A támogatás segítségével élményhez szeretnénk juttatni intézményünk hátrányos helyzetű tanulóit, valamint az ott szerzett tapasztalatok révén felkelteni a magyar irodalom és történelem tantárgyak iránti érdeklődésüket. Céljaink között szerepelt az is, hogy a szomszédos országok magyarlakta területein személyes emberi kapcsolatok alakuljanak ki, továbbá a meglévő kapcsolatok ápolása.
ELŐKÉSZÍTŐ ÓRA
A kiutazás előtt először szülői értekezlet tartottunk a projektben résztvevő diákok szülei részére. Az utazás és a szállás feltételeinek, a programtervnek, a napirendnek az ismertetése megtörtént, illetve a felmerülő kérdéseket megválaszoltuk.
Majd a tanulók képekkel gazdagon illusztrált előadást hallhattak a kísérőpedagógusoktól, Erdély földrajzi elhelyezkedéséről, tájairól, történelméről, látnivalóiról. Diákjaink tájékozódtak a Magyarország határain túl élő magyarság létszámáról, az államhatáron kívüli elhelyezkedés történelmi okairól, Románia, illetve a meglátogatandó települések magyarságának történetéről, jelenéről, a tanulmányi kirándulás részletes programjáról, és természetesen a toleráns és kooperatív viselkedés alapszabályairól. Térkép segítségével végig követtük az előttünk álló útvonalat. A barangoló digitális tartalomtár segítségével megismerkedtünk a programban szereplő városok nevezetességeivel.
1. nap
„Menj világot látni, mert az égbolt alatt,
Igaz élmény csak az utazásból fakad.”
Barangolás a mesés Erdélyországban – Ady Endre nyomában
2025. május 11-én kora reggel, 29 diák és 4 kísérő tanár indult útnak, hogy felejthetetlen barangolást tegyenek Erdélyben, felkeressék annak nevezetességeit.
Első állomásunk Nagykároly volt, ahol Ady diákéveinek egyik meghatározó színhelyét ismerhettük meg. A város patinás hangulata és történelmi épületei révén visszacsöppenhettünk a 19. század végének világába.
Érmindszent volt a következő állomás, ahol a költő szülőházát és az emlékkiállítást tekintettük meg. A falusi környezet, a családi tárgyak és fotók segítettek megérteni Ady gyökereit és indulását.
Zilahon, Ady egykori iskolájának, a református kollégiumnak az épületét csodáltuk meg, és a város központját bejárva próbáltuk elképzelni, milyen lehetett a fiatal költő élete a tanulóévek alatt.
Ezután Kolozsváron is megálltunk – Erdély szellemi és kulturális fővárosában. A város pezsgő élete, impozáns épületei és híres egyeteme évszázadok óta központja a magyar tudományosságnak és művészeteknek. Itt, a Mátyás-szobor és a Szent Mihály-templom közelében sétálva valóban átélhettük azt a kulturális örökséget, amely Erdélyt oly egyedivé és gazdaggá teszi.
Egy nap alatt bejártuk azt a világot, amely Ady Endre életének és költészetének alapját képezte – és közben megérezhettük Erdély lelkét.
Késő délután Torockó felé vettük az irányt, ahol finom vacsorával és kellemes szállással vártak minket. Kis csapatunk sétát tett a Székelykő lábánál fekvő Europa Nostra díjjal kitüntetett meseszép Torockón, ott, ahol kétszer kel fel a Nap, majd megtekintettük a torockói Néprajzi Múzeumot is.
2. nap
Barangolás Erdély szívében – Torda, Marosvásárhely és Szováta felfedezése
A finom reggeli után Tordára indultunk, a híres Tordai-hasadék sziklái között tettünk túrát. A meredek falak között kanyargó ösvények és a látványos sziklaképződmények mindannyiunkat lenyűgöztek. A legenda szerint Szent László király menekülése nyomán keletkezett hasadék látványa nemcsak természetföldrajzi, hanem történelmi szempontból is különleges élmény volt.
Majd Parajd lett volna a következő állomás a híres sóbányát látogattuk volna meg, de sajnos bezárták, vízszivárgás miatt. Szerencsére be tudtunk menni a Tordai sóbányába. A hatalmas, földalatti csarnokok nemcsak lenyűgöző látványt nyújtottak, de a tiszta, sós levegő jótékony hatását is megtapasztalhattuk.
A következő megálló Marosvásárhely Erdély egyik legszebb városa volt. A Kultúrpalota szecessziós díszítése, a város színes épületei és pezsgő hangulata méltó példája volt az erdélyi sokszínűségnek és gazdag kulturális örökségnek.
Szováta a második nap nyugodt, természeti zárása volt. A Medve-tó partján tett sétánk alatt a csend, a természet közelsége és a fenyvesek friss levegője igazi feltöltődést jelentett. A tó különleges sós vize és a gyógyhatásáról híres környezet méltán tette Szovátát Erdély egyik legkedveltebb üdülőhelyévé.
3. nap
Barangolás Erdélyben – találkozás, természeti csodák és népművészet
Kirándulásunk harmadik napja a közösség, a természet és a hagyomány jegyében telt. Ismét olyan élményekkel gazdagodtunk, amelyek életre szóló emlékekké váltak. Felsősófalván testvériskolai programon vettünk részt, ahol meleg fogadtatásban volt részünk. A találkozó során bepillantást nyerhettünk az ottani iskola életébe, megismerkedtünk a helyi diákokkal, tanárokkal, és közösen töltöttünk el tartalmas órákat. A barátságos hangulat, a közösen elmondott versek, énekek és a játékos programok szorosabbra fűzték a kapcsolatot a két iskola között.
A nap második felében a Gyilkos-tóhoz és a Békás-szoroshoz utaztunk. A tó csendes, titokzatos hangulata és a vízből kiálló fatörzsek látványa különleges légkört teremtett, miközben megismertük a keletkezéséről szóló legendát is. Ezután a Békás-szoros lenyűgöző sziklafalai között tettünk sétát – az égbe nyúló kőfalak között való túrázás felejthetetlen élmény volt. Majd útközben látogatást tettünk a Karpaten-Milk Kft- nél, Tekerőpatakon. Fő tevékenységük az érlelt sajtok készítése. Betekintést nyerhettünk a 2002-ben megalakult családi vállalkozás mindennapjaiba, valamint a sajtkészítés fortélyaiba. Napunk végén Korondra tértünk visza, ahol a híres népművészet világába nyerhettünk bepillantást a bőséges vacsora után. A fazekasok, kézművesek munkái, a színes kerámiák és faragott tárgyak Erdély élő hagyományát mutatták meg számunkra. Vásárfiával és maradandó emlékekkel gazdagodva tértünk vissza szállásunkra.
4. nap
Barangolás Erdély peremvidékén – 4. nap
A Határtalanul program 4. napja is bővelkedett látnivalókban, élményekben.
Több helyszínt érintettünk, amelyek mindegyike mély nyomot hagyott bennünk.
Désen a város egyik legjelentősebb műemlékét, a református templomot látogattuk meg. A 13. századi gótikus templom Erdély egyik legszebb középkori egyházi épülete, amely nemcsak vallási, hanem történelmi szempontból is különleges. A templom falai évszázadok imáit őrzik – csendje, méltósága mindannyiunkat megérintett.
Koltón, a Petőfi-emlékházat jártuk be, ahol a költő mézesheteit töltötte Szendrey Júliával. A kastély, a tárgyi emlékek és a versek idézték meg Petőfi alakját. Itt született számos költeménye, így a látogatás valódi irodalmi időutazás volt számunkra.
Szatmárnémetiben tisztelettel adóztunk a magyar történelem egyik legnagyobb alakja előtt: a Rákóczi-emlékplakettnél elhelyeztük az emlékezés gondolatait. A város főtere, történelmi épületei és méltóságteljes hangulata méltó lezárása volt többnapos utazásunknak.
ÉRTÉKELŐ ÓRA
1 tanítási óra keretében értékeltük a kirándulást, felelevenítve a szép emlékeket és felidéztük a látottakat, tanultakat. Gondolatban újra végig mentünk a helyszíneken. Ismét bejártuk Nagykároly, Érmindszent, Zilah, Kolozsvár, Torda, Marosvásárhely, Szováta, Felsősófalva, Parajd, Gyilkos-tó, Békás-szoros, Korond, Dés, Koltó, és Szatmárnémeti emlékezetes helyszíneit. Lépésről lépésre közelebb kerültünk Erdély múltjához és jelenéhez, irodalmához és népművészetéhez, tájaihoz és embereihez.
Jártunk Ady, Petőfi, Tamási és Rákóczi nyomában. Túráztunk sziklák között, szívtunk sós levegőt a föld mélyéről, álltunk emléktáblák előtt, néztünk csillogó tavak tükrébe és hallgattuk a csendet, amit csak a fenyvesek tudnak.
Találkoztunk testvériskolánk diákjaival, énekeltünk együtt, nevettünk, meséltünk.
Együtt voltunk – és ez tette teljessé az élményt.
Hazatérve már nem csak képeket, hanem érzéseket is hozunk magunkkal.
Megbeszéltük, hogy milyen útravalót adott nekünk ez a kirándulás a jövőt illetően. Az értékelés célja a történtek áttekintése, a tanulságok levonása, az eredmények megfogalmazása, a külhoni magyarsághoz kapcsolódó ismeretek, a tanulmányi kirándulás során szerzett tapasztalatok iskolai keretek között történő megjelenítése. Csoportmunkában a diákok élménybeszámolót és posztert/ lapbookot készítettek a 4 nap programjáról, amelyet az utazás alapján állítottak össze saját fényképeik segítségével.
A csoportok által készített lapbookokat, képeket kiállítottuk az iskolánk faliújságán.
Témanap
A témanapot iskolánkban a Nemzeti Összetartozás Napján, június 4-én tartottuk. Ezen a napon műsort tartottunk, valamint közösen kivonulunk a templomkertben lévő Trianoni Emlékműhöz, ott emlékezünk meg az elszakított magyarságról, beszélgetés az erdélyi élményekről, az összetartozásról. Cél: az anyaországi és a határon túli magyarság összetartozása, a magyar identitástudat erősítése. Ének-zene órákon a magyar lakta területekről származó népdalokat tanultunk. Közös éneklésen vettünk részt -az Összetartozás c. dal, barátságlánc alakítottunk az iskola aulájában. A történelem és az informatikaórákon a Trianoni békediktátum körülményeinek és következményeinek tantárgy-specifikus feldolgozása is megtörtént.
Linkek: